maanantai 6. syyskuuta 2010

TÄMÄ ON KIVA JA KAUNIS IDEA, MUTTA...


Tämä on kiva ja kaunis idea, mutta...Kärhöt tarvitsevat valoa kukkiakseen, joten tuolin sijaniti pitäisi olla valoisalla paikalla, joka tarkoittaa melkein samaa kuin keskeinen ja näkyvä sijainti. Kärhöt ainakin Keski-Suomessa aloittavat varsin myöhään, joten vielä juhannuksena pitää sittten sietää katsoa vanhaa korituolia, jossa kasa kuin jotain kuollutta...Villiviini käyttäytyy samoin. Vain köynnöshortensia aloittaa aikaisin, mutta sitä en tiedä tykästyisikö meidän yhteen vanhaan tällaiseen tuoliin. Tai niitä on nyt kaksi, joita ei enää istuta, vaan ovat suvet talvet puutarhassamme tunnelmantekijöinä. Tämä kuva on Minervan kirjasta Ihanat kärhöt, joka on minun ikisuosikkini puutarhakirjoissa. Kuvan on ottanut Krister Cedergren. 

Tulen aivan kuin hurmokseen, kun luen tätä kirjaa ja katson kuvia...Jos ikinä muutan etelämmäs, se tapahtuu vain kärhöjen takia!
Tiukukärhön, 'Hendryetta', kuva on myös Ihanat kärhöt -kirjasta.

2 kommenttia:

  1. Minun pitäisi varmaan täällä ykkösvyöhykkeellä pihaa pitävänä tutustua noihin kärhöihin enemmän. Viimeisin hankinta oli köynnösruusu talon seinustalle...

    VastaaPoista
  2. Ahmu, minä todella tekisin sen. Näin muuten vielä pari viikkoa sitten tätä aivan täydellistä kärhökirjaa myynnissä. Minä katson noita uskomattomia lajikkeita ja unelmoin...sinä voisit toteuttaa. Minä olen viimeksi nähnyt todella rehevän köynnösruusun Tukholman seudulla. Se on rehevänä todella katseen vangitsija!

    VastaaPoista