torstai 24. syyskuuta 2009

ANNE-SERKUN PUNAJUURIKEITTO


5 raakaa keskikokoista punajuurta
noin puolikas kaalia
1 sipuli
1 pienehkö purjo
2 rkl balsamicoa
1 prk creme de fraichea
meiramia
mustapippuria
suolaa
sokeria


Ota iso kattila (4 l) ja laita pohjalle nokare voita. Kääntele ensin silputut kaalit ja pienityt punajuuret siinä n. 10 min. Lisää sitten sipulit ja jatka kuullottamista jonkin aikaa.


Keitä eri kattilassa 1,5 l vettä ja lisää sinne 1,5 lihaliemikuutiota.
Nyt voit jo vähän maustaa juuresseosta. Ripauta joukkoon meiramia, mustapippuria, suolaa, sokeria, balsamicoa ja 0,5 dl creme de fraichea.
Lisää lihalientä kiehumisen ajaksi vain noin puolet ettei roisku niin kauheasti sauvasekoitettaessa. Loput sitten viimeksi kun tarkistat maun. Jos on liian paksua niin lisää vettä ja hiukan mausteita lisää.
Tarjoile lautaselle Creme de Fraichen kera.


Kokonaismäärät mausteissa noin 1 ltr liemimäärään ovat:
1 tl meiramia
1 tl sokeria
1-2 pientä tl suolaa
0,5 dl creme de fraichea.


Bon Appetit!

11 kommenttia:

  1. Oletko koskaan syönyt porkkana-herkkusieni 'cappucinoa'? Se on todella herkullista porkkana-herkkusieni- keittoa, jonka pintaan tulee höyrytettyä maitoa.

    VastaaPoista
  2. Hyvänen aika!: en. Laita sen ohje blogiisi. Kuulostaa niin erikoiselta, että on jo taiteen puolella. Ja nyt lähden lyhyesti tapaamaan sinua meilin puolelle eli sulla on nyt treffit;-)

    VastaaPoista
  3. Ne menivät jo tai päättyivät ennen kuin minä ehdin sanoa paljon mitään! Olet puhelias.

    VastaaPoista
  4. Kiva kun saatiin tämä ohje. Tätä kokeilen jossain vaiheessa, mutta vasta silloin kun on aikuisvieraita tulossa.

    VastaaPoista
  5. Tuure, meillä oli ollut muutaman päivän paussi ja minulla oli ASIAA. Pyysin sinua sanomaan ja sanoitkin, mutta yleensä olet hyvin pysynyt vauhdissani:Oletko sairas vai onko taas fyssan kokeet? Sua verbaalisempaa saa hakea ja sanasi ovat kuin koski ellen joskus armoa pyydä ja kysy: Sallitko minun mennä nukkumaan?

    Kivat treffit oli ja sinäkin tykkäsit, sillä saatiin homma 'putkeen'.

    Sooloilija, minusta tuntuu, että munkin pitää, sillä se OLI NIIN HERKULLISTA, etten sanotuksi saa.

    VastaaPoista
  6. OI tämä kuulostaa ihanan herkulliselta! Kiitos reseptistä,ehkä laitan sitten kun täällä on kylmempää...

    VastaaPoista
  7. Voit vastata aina seuraavana päivänä ;) olen oppinut nimittäin lukemana sähköposteja kännykästä!

    Pysyin vauhdissa kyllä, ja olin mukana, ja höpötin, oli hauskaa, ja saatiin puhuttua kaikki! Fyssan koe meni hyvin :)

    ystävällisesti, jos en äsken ollut, niin sitä en tarkoittanut!
    Tuure

    VastaaPoista
  8. Jael, tämä on herkkua. Olisin tehnyt Evellekin, mutta ehdin masinoida jo muut kuviot ja toiseksi annoin Merille sauvasekoittimeni, kun hän muutti kotoa, joten senkin ostoksile olisi vielä pitänyt ehtiä...nyt ryntään kampaajalle...

    VastaaPoista
  9. Tuure, asia meni huumorilla! Minua lakoi naurattaa, sillä aivan kuin olisit sanonut: Ne menivät jo, mutt minä EN TAINNUT EHTIÄ NIILLE OLLENKAAN;-)

    Olen huomannut, että sinulla on tullut uusi kommunikointi kuvioihin. Tuon minä kyllä jätän väliin.

    VastaaPoista
  10. Tuo tosi namia. Jos ihan ilman lihaa tekee, voi laittaa porkkanaa ja palsternakkaakin.

    VastaaPoista
  11. Hannele, minä jo luulinkin, että tässä sopassa on palsternakkaa, mutta ei ollutkaan. Minä taidan laittaa palsternakkaa omaani...

    VastaaPoista