torstai 14. tammikuuta 2010

JOS KUU HYMYILISI, SE MUISTUTTAISI SINUA. SINÄ ANNAT..



Jos kuu hymyilisi, se muistuttaisi sinua. Sinä annat saman vaikutelman
jostakin kauniista mutta tuhoavasta.
Olette molemmat kovia lainaamaan valoa.
Sen O-suu tuskailee maailmaa; sinun on liikkumatta,

ja lahjoistasi ensimmäinen on tehdä kaikesta kiveä.
Valvon mausoleumissa; sinä olet täällä,
naputtelet sormiasi marmoripöytään, etsien savukkeita,
pahanilkinen kuin nainen, ei niin hermona,
ja palaen halusta kysyä vastaansanomatonta.

Myös kuu nöyryyttää alamaisiaan,
mutta päiväsaikaan se on naurettava.
Sinun tyytymättömyytesi kuitenkin
tulee postiluukusta rakastavan säännöllisesti,
valkeana ja tyhjänä, laajenevana kuin häkä.

Ei päivänkään turvaa ole sinun uutisiltasi,
kun kuljet ehkä Afrikassa, mutta ajattelet minua.

- Sylvia Plath -
Ariel - runoja (Kirjayhtymä)
suomennos Kirsti Simonsuuri

11 kommenttia:

  1. Ihan uusi runoilija tuttavuus minulle. Kuulostaa lupaavalta. Melkein voin nähdä tämän runon elävän..

    VastaaPoista
  2. Minä olen tulessa! Olen aina halunnut lukea Plathia, mutta vasta kun Lumiomena puhui Sylviasta, sain irti hankkia kirjat. Tämä on yhtä minua kuin Emily! Kyllä blogielämä on inspiroivaa...

    VastaaPoista
  3. Niinpä;-) Kiitos sinulle♥

    Kurkista myös Lumikarpalon puolelle...olen nyt Plathin viemä...

    VastaaPoista
  4. Sylviastakin on tehty hieno elokuva! Pääosassa Gwyneth Paltrow. Kannattaa katsoa. Selkiyttää paljon. Senkin miksi hän päätyi itsemurhaan.

    Löysin Plathin lukioikäisenä, löysin uudestaan elokuvan ilmestymisen aikoihin.

    VastaaPoista
  5. Hannele, monta asiaa voi alkaa uudestaan.

    Soolis, mitäs luulet mun eilen tehneen: ensin kerroin Lumiomenalle, että nyt alan etsiä tuota elokuvaa ja sitten menin sinne, mistä sinä ja minä olemme filmejä hankkineet. Onhan siellä Sylvioita, mutta ei tätä Sylviaa. Hyvin turhautuneena otin sitten Hours, koska se on tarjouksessa ja hyvä leffa.

    Aavistan, että hän päätyi itsemurhaan samasta syystä kuin Woolf, masennuksesta, mutta se on vain arvaus. Nyt piätisi siis saada tuo leffa ja mielelllään vielä Sylvina elämänkerta,jos sellaista on tehty.

    Minä löysin lukioikäisenä Pablo Nerudan ja edelleen pidän hänestä kovasti, mutta Plath on kutsunut minua jo kauan...

    VastaaPoista
  6. "Sylvia" on tullut tv1:seltä noin vuosi sitten, joten toiveita uusinnasta voi lähettää Ylelle. Minullakaan ei elokuvaa löydy omasta hyllystäni, mutta vuokraamoista se löytynee suhteellisen helposti. Ymmärsin, että Plathilla oli skitsofrenia(n oireita), mutta masennus ainakin.

    Pablo Neruda, ah, minäkin löysin hänen runonsa lukioikäisenä. Plathin löysin hieman yli parikymppisenä.

    VastaaPoista
  7. Lumiomena, päätin nyt juuri, että vaikka asumme täällä Jyväskylän laitasaarella, vuokraamme tämän filmin hiihtolomalla. Laitoin jo kalenteriin muistiin. Siihen asti katson joululahjafilmejä ja paiskin töitä kirjojen parissa, Mutta Lasikellon alla tilaan kirjastosta maanantaina. Mutta mistä saan Plathin runokirjat omaksi: en muualta kuin tuurilla antikvariaateista. Suomalaiset kustantaat saisivat oottaa enempi uusintapainoksia vanhoista teoksista. Nerudan Kapteenin laulutkin ilmestyi vastikään.

    Vähän yli parikymppisenä minä painoin ns. uraa, sitten sain lapsen ja sitten rakensin jo taloa. Se oli se ensimmäinen kierros.

    VastaaPoista
  8. Juu Makuunista pitäisi löytyä tämä elokuva!
    Laitetaanpa Ylelle uusintatoivomusta.

    VastaaPoista
  9. Nyt täytyy löytää sitten Makuuni Jyväskylästä;-) Meri tietää...vaikuttava traileri.

    VastaaPoista