keskiviikko 2. huhtikuuta 2014

Peter Jamesin Roy Grace -sarja


Olen nyt lukenut kaikki Peter Jamesin Roy Grace-sarjan dekkarit ja aion lukea tulevatkin. Keksin nyt tehdä Peterin kirjoille palkkiin oman 'minikirjaston', vaikka ne edelleen löytyvät myös Dekkarit Leena Lumissa. Tällainen minulla on jo Ian McEwanin kirjoille, joten sopii miettiä kuka on seuraava...ehkä Carol Shields.

Kollaasiin käytin brittikansia, mutta luettelen teille kaikki jo kahdeksan ilmestynyttä (syksyllä saamme lisää!) linkittäen ja käytän tummanpuhuvia Minerva Crimen kansia.

Palkista Peterin kirjat löytyvät hänen kuvallaan, jossa mukana on yksi hänen kolmesta koirastaan: Phoebe on hurmaava vanha kaunotar. Jemmassa on aika kiva joulukuva Peteristä labbiksensa kanssa;)
Peter James: Kuoleman kanssa ei kujeilla


Peter James: Kuolema katsoo kohti


Peter James: Kuolema ei riitä


Peter James: Kuolema peittää jäljet


Peter James: Kuolema ei käy kauppaa


Peter James: Kuolema kulkee kannoilla


Peter James: Kuoleman koura on kylmä


Peter James: Kuolema kulkee kulisseissa


Peter James: Kuoleman kello käy


Peter James: Kuolema leikkii tulella


Peter James: Kuolema merkitsee omansa


Peter James: Kuolemaan asti sinun


Peter James: Kuolema ei rakasta ketään




Peter James: Kuolema sanelee ehdot 



Ja nyt sitten vain odotamme, mitä James seuraavaksi kirjoittaa. Kuolema kulkee kulisseissa jäi tietysti taas sellaiseen kohtaan, että ei millään voisi odottaa...Painotan, että näitä kirjoja voi alkaa lukea vaikka tokasta tai uusimmasta, sillä Roy Grace-sarjan vakituisten henkilöhahmojen historia käydään yleensä kevyesti läpi joka kirjassa, vain rikos on aina uusi ja yllättävä. Lumimies esimerkiksi aloittaa Peterin lukemisen vasta tästä kahdeksannesta eli Kuolema kulkee kulisseissa.

Voisin kirjoittaa vaikka mitä dekkarien puolesta, mutta sanotaan nyt vaikka, että minä rentoudun dekkarien parissa, monta lukujumia olen selättänyt dekkarilla ja olen joskus lukenut tutkimuksesta, jonka mukaan dekkarien lukijat ovat mitä suurimmassa määrin väkivaltaa vastaan...minäkin olen. Voin lukea melkein mitä vain, mutta en voi katsoa samaa elokuvana. Peterin dekkareista painotan erityisesti, että niissä ei mässäillä julmuuksilla. Jotenkin James onnistuu kirjoittamaan sekä modernia että kivavivahteisen charmanttia ja niistähän parhaat jännitysromaanit on tehty!

dekkariterveisin
Leena Lumi

10 kommenttia:

  1. Olenkohan koskaan lukenut tämän kirjailijan dekkareita....

    VastaaPoista
  2. Jaahas, tämähän täytyykin ottaa työn alle tämä sarja. Kiitos taas vinkistä. Dekkarit on mulle niitä kaikista rentouttavampia luettavia.

    VastaaPoista
  3. Palasin tänne kun tarkistin muistiinpanoni ja olenhan mä ainakin yhden lukenut. Mutta nyt on hyvä syy jatkaa sarjaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä syy todellakin, sillä nyt on menossa tässä uusimmassa paljon ja tyylillä.

      Poista
  4. Hieno tämä listaus. Ehdottomasti kannattaa tehdä minikirjasto muistakin suosikeistasi. Me muut pääsemme sitten helpommalla kun mietimme, mikä olikaan se seuraava teos ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Birgitta, kiitos. Voit olla varma, että juuri tuo on tavoitteeni;)

      Poista
  5. Kiitos kirjasarjaa mukavasti avaavista kirjoituksistasi! Olen nyt kesällä lukenut melkein koko sarjan; osan kirjoista suomeksi ja osan englanniksi. Vaikka olen suuri dekkarifani, niin löysin Roy Grasen vasta nyt. Need You Dead on tilauksessa ja pian tulossa.... Terveisin, Anne

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anne, ole hyvä. No, minä löysin Håkan Nesserin vasta viime suvena:) Oih, sinä luet sitten kirjan ennen minua...Uutta on luvassa.

      <3

      Poista