perjantai 18. kesäkuuta 2010

TAPAHTUI EILEN TOIMISTO/KIRJASTOSSANI


Mikään remppa ei ole vielä alkamassa, joten en esittele mitään uutta toimistoani, vaan kerron enemmänkin bloggaamisen vaarallisuudesta;-) Tämä kuva on serkkuni salaa ottama, mutta koska talossa oli silloin vieraita, työpöytä oli ylettömän siisti, kuten huomaatte. No, sen jälkeen siihen oli kasautunut tärkeitä lehtileikkeitä, runokirjoja avonaisina, Filofaxini (aina oltava F vieressäni), muistivihkoja, arvosteltavia kirjoja etc. En nähnyt enää näyttöä ja työskentelin oudossa asennossa...ja yhtäkkiä Sarkia, Vala, Kaijärvi ja Nerudat putosivat pöydän taakse ja pamahtivat kai lampun johdon päälle ja räts!, tuo pankkiirilamppuni putosi ensin päälleni, sillä olin kumartunut katsomaan pöydän alle, ja sitten se ryökäle kätevyys putosi maahan ja meni kuuppa rikki. Meteli oli valtaisa ja koska oli puoliyö, niin aamulla töihin lähtevä Alfauros oli jo nukkmassa, mutta pelästyi rysäystä niin, että meinasi saada sydänkohtauksen.  Kun hän ei sitä saanutkaan, sai hän ihan muun kohtauksen...,sillä hän oli varoittanut minua pöydän siivoamattomuudesta. Minä huomautin. että hänen olisi syytä olla hieman huolissaan minun voinnistani...

Minä olen siisti eläin. Vaihdan lakanat joka viikko ja tyynyliinat neljään käyttötyynyymme joka päivä!, mutta hemmetti, mulla ole aikaa tätä vyöryvää tekstien tulvaa siivota ja sitten tulee vielä kaikkia lehtiä...,siis tarvitsen sihteerin ja siivoojan! Ehdotin tätä Alfaurokselle, mutta hänen ilmeensä oli aivan riittävä vastaus. Tyytyisin kyllä ihan vain siivoojaankin...Siis ihan oikeesti, meillä pyörii pyykkikone kuin meillä olisi talossa vielä lapsia, joten olen huushollerska vailla vertaa, mitä nyt hiukan joissakin asioissa boheemi.

Ai, että miksikö vaihdan tyynyliinat joka päivä ja lakanatkin, jopa pussilakanat kerran viikossa? Syy on kirjallisuuden. Kirjailija Aksel Sandemose on sanonut jotenkin näin, että 'jokaisella ihmisellä, köyhimmälläkin, pitäisi olla oikeus/mahdollisuus mennä joka ilta nukkumaan juuri vaihdettuihin lakanoihin.' Olen aivan samaa mieltä ja lopullisen pyrkimyksen esteenä on vain ajanpuute ja erään lähi-ihmiseni mielipide siitä, mitä kaikkea kirjallisuus saakan naisen tekemään. 

Aamu oli vähän nuopea, mutta kun löysin Merin aikanaan jättämän pankkiirilampun, kiillotin sen ja sitten aloin urakoida pöytää tyhjäksi. NYT se on tyhjä ja vielä oikein Pledillä kiillotettu. Odotan kovasti Alfaurosta kotiin, sillä eihän sitä tiedä, minkä palkinnon minä vielä tästä uroteosta saan;-)

Olen nyt kovasti tohkeissani tarmokkuudestani, sillä lähden tyhjentämään jo kolmatta koneellista pyykkiä tänään, olen lämmittänyt leivarin ja sitten ei enää muuta kuin lakanoiden vaihdot ja imurointi. Sen jälkeen tervetuloa viikonloppu! Illalla grillaamme säästä viis ja istumme partsilla nauttimassa kaikista hurmaavista valkoisista Holger Isabella syreeneistämme, jotka nyt antavat parastaan. Kuvia on otettu, mutta en ole kelpuuttanut vielä yhtäkään. Odotan kuvaajalta maximaalista suoritusta ja sitä ei ole vielä näkynyt, joten odotellaan.  Olen luvannut olla tänä viikonloppuna läsnäoleva, sillä Alfauros on ensi viikon Saksan maalla ja nyt vietämme laatuaikaa. Outo sana tuo laatuaikaa. Sitä käyttävät nyt kaikki ja minä mukana joka yhteydessä...mitähän seuraavaksi...Jos keksin jotain musaa, laitan, ellen, en laita. Ilmestyn näkyviin ennen ensi viikon muutaman päivän 'sinkkuelämääni'. Viimeinen sana oli syytä laittaa lainausmerkkeihin;-)

Elämyksellistä viikonloppua teille kaikille♥

Leena Lumi

26 kommenttia:

  1. Tuo työpöytäsi kuvaus sai minut nauramaan. Meidän toimistossa on sellaisia työpöytävirityksiä, että sinunkin on ihan ok näihin verrattuna. Minulle ei ole vieläkään selvinnyt, miten sieltä paperipinojen, kahvikuppien, johtojen, take away-menujen ja karkkipapereiden keskeltä voi löytää mitään. Ilmeisesti voi!

    Minua muuten ärsytää tuo "laatuaikaa" sana sunnattomasti. Mitä se muu aika sitten on? Hukka-aikaako?
    Suomen kieleen on putkahtanut muitakin sanoja, joita en voi sietää. Pitääkin tehdä niistä joskus lista. Minun suomi on sitä 20 vuotta sitten puhutta suomea, enkä mielelläni ota näitä "uutuuksia" sanavarastooni.
    Kaikista ärsyttävintä on tämä "elikkä" puhe. Lause alkaa "Elikkä nyt sitten jne..."

    Elikkä, mukavaa viikonloppua Sinulle ja miehellesi. Toivottavasti voitte grillata ilman sateenvarjoja. Nauttikaa myös laatuajasta!

    VastaaPoista
  2. Älä anna Alfauroksen lukea tätä: meillä on siivooja, mutta se pudotti maanantaina mun ihanan ja kalliin lamppuni lasikuvun maahan ja kaikki on sirpaleina. Löysin netistä onneksi uuden sellaisen, hinta 35 EUR pelkkä pieni kupu. Niin että kyllä niitä lamppuja särkyy meilläkin, siivoojasta huolimatta.
    Hauskaa viikonloppua!

    VastaaPoista
  3. Kesäyön hempeä vaaleus, rauhallinen hetki luovan työn tekoon ja sitten tuollainen rämäys! Kuulostaa ihan dekkarin alulta tai kummitustarinalta. Onneksi ei ollut kumpaakaan, mutta huh, miten tajuan tuon säikäyttäneen Alfauroksesi unestaan. Minä kun proosallisesti säikähdän sitä, kun nelivuotias huutaa sängyssään "äitii!" ja kaipaa kaveria yöpissalle ;) Uneen kaikki äänet tulevat niin voimakkaina.

    Puhaat lakanat ovat arjen ylellisyyttä. Pieni teko, mutta ah, miten ihanaa on sukeltaa raikkaisiin lakanoihin!

    Nauttikaa kesäisestä illasta ja alkavasta viikonlopusta ♥ Me odottelemme vieraaksemme kuopuksen kummia, joka muuten tulee Jyväskylästä.

    VastaaPoista
  4. Rauhantuomari, tuo tarkoittanee, että sama täällä vai? Tai onko se niinku: OOOOOOOOOOO! eli ohhoh? Minä en pysy näissä merkeissä perässä, hyvä kun opin Allun opastamana tekemään sydämen;-)Rentouttavaa viikonloppua, Rauhantuomari♥

    Vihreätniityt, en minä oikeasti ole sottapytty, vain tämä tilannehallinta on hieman livennyt, koska nyt on kaiken lisäksi vielä puutarha ja ennen 14.2.2009 ei ollut blogia...Minä syvästi ihmettelen, miksi löysin NIINKU ruoanmurenia näppäimistöni tasolta, sillä olen aina inhonnut ihmisiä, jotka mussuttavat (lue:sotkevat) koneella. No en oikeesti inhoa;-)

    Niinku on varmaan Suomen vihatuin sana. Nyt kaikki kuitenkin viettävät laatuaikaa lastensa kanssa ja just siihen joku tutkija taas iski ja sanoi,e ttei laatu korvaa määrää ajassa, kun lapsista puhutaan.

    Meillä on puolikate ja vielä markiisit ja iso varjo. Ja olemme karaistuneita entisiä meren rannan asukkkeja. Tällä hetkellä ei sada. Jos vaikka klaaraa illaksi.

    Mukavaa viikonloppua sinulle, Vihreätniityt♥, ja kaikesta huolimatta MINÄ nyt uskallan toivoa LAATUaikaa mieheni kanssa.

    Allu, nyt minä sen sanon: Elämä on epistä! Serkullani on myös siivooja ja arvaa vaan, kertooko, kuinka on kiva tulla PUHTAASEEN kotiin viikonloppua viettämään. Mukavaa viikonloppua, Allu♥

    Lumiomena, minä itseasiassa kirjoitin. Yöllä tule joskus semmoinen fiilis.

    Sano minulle, mikä voittaa viileät puhtaat lakanat!

    Mukavaa viikonloppua ystävien kanssa, Lumiomena♥

    VastaaPoista
  5. Minäkin olen heikkona puhtaisiin lakanoihin. Niiden väliin on niin ihanaa kömpiä ja tuoksuvatkin hyvältä.

    Sain tästä kertomuksestasi puhtia muutoin aika nuutuneeseen päivääni. Harmi silti, että hajosi tuo kupusi.
    Ystävälläni on siivooja ja tulipa tässä mieleeni miten hän manaa sitä, että siivoojan tuloa (käy päivisin) edeltävä ilta menee työhuoneen pöydän järjestämiseen. Ei kuulemma halua, että siivooja näkee laskut sun muut henkilökohtaiset laput ja asiat.

    Kivaa iltaa sen Alfauroksesi kanssa,
    Anu

    VastaaPoista
  6. Anu, sitä nukkuukin ihan eri tavalla, kun lakanat ovat kuin 'koskemattomat'.

    Hienoa, että piristin sinua;-) Jos olisin kertonut KAIKEN, mitä eilen tapahtui, olisit jo ylivirkku!

    Olen kuullut, että jotkut jopa siivoavat oikeasti ennen kuin siivooja tulee! Mutta ei minun serkkuni: Hänellä pitää pokka.

    Nyt musta alkaa tuntua, että minä eritän jotain ylimääräistä hormonia, sillä olen saanut blogiystäviltä varsin hauskoja pilajuttuja meilissä...ja sinäkin olet blogiystäväni, jota kiitän ja toivotan sinulle myös mukavaa iltaa ja koko viikonloppua!

    VastaaPoista
  7. Olet varsin touhukas kaikesta päätellen - mistä sitä energiaa oikein piisaa? Itse huomaan usein, että aika vaan meni johonkin eikä mitään valmista syntynyt. Olen jotenkin paljon hitaampi kuin ennen, mutta tuskin olen koskaan ollut tuollainen monilahjakas vauhtimimmi kuin sinä.

    Myös täältä toivottelen hyvää viikonloppua!

    VastaaPoista
  8. Tuskin tiedän ihanampaa kuin sujahtaa puhtaiden, viileiden lakanoiden väliin. Olen vain niin saamaton, että vaihtoväli on sattumanvaraisesti joko heti tai joskus. Mutta makkarin ikkuna on raollaan kesät-talvet.
    Harmi sun pankkiirilamppusi ja sirpaleet. Kesken makeiden unien kolahdus taatusti herättää. Ja säikähdys nostaa adrenaliinitasoa tahattomasti! Minäkin haaveilen siivoojasta, mutta toistaiseksi meillä on tämä sama vanha merkki hyrräämässä. Jess. Pitäs vähän alkaa laittaa pesää viikonloppukuntoon, verkotettiin juuri punaherukkapensaat rastailta.
    Viehkeää viikonloppua sinulle kera alfauroksen.

    VastaaPoista
  9. Oi, oi ja vielä kerran oi; puhtaiden lakanoiden väliin pujahtaminen on AINA niin ihanaa! Eipä ole tullut mieleen tuota, että jos tosiaan vaihtaisi tyynyliinan päivittäin, saisi osan tuosta ihanuudesta joka ilta:)

    Jopas on ollut säikäys sinulla yömyöhään! Niin ja hei, vaikka varmasti oletkin oikeasti todellinen huushollerska ja kodin hengetär, niin kyllä jokaiselle silti pitää sallia oma pieni paheensa;) Ja sinulla se on työpöytä, kuten muuten oli minullakin aikanaan kun oli oma työpöytä käytössä:)

    Hyvää viikonloppua!

    VastaaPoista
  10. Pilviharso, epäilen, että tämä suvun geeneissä olevaa ADHD:tä, sillä äitini 82 vee on tosi vauhdikas ja sisareni 50+ taitaa päihittää meidät yhteensäkin. Olen tehnyt tästä aiheesta postauksen, jonka löydät, kun laitat hakukoneeseen Mistä virta saa voimansa. Olen usein liina touhuka sja enrgiapiikkini ovat hurjat, mutta se tekeekin sitten sen, että on aikoja, jolloin olen väsynyt, ihan uupunut, mutta niistä en viitsi kirjoittaa. Haluan levittää enrgisyyttä ja vauhtia ja täyttä elämää. Olen minä jo muutaman erran kuullut suustani tulevan oudot sanat: Minä en jaksa.

    Mukavaa viikonloppua sinulle, Pilviharso!

    Anja, ei meidän Ukkometsot merkkiä vaihda, kun me ollaan nin tehokkaita;-) Sinäkin niin vauhdikas, että hyvänen aika sentään.

    Juu, puhtaita lakanoita ei moni asia voita!

    Tunelmallista viikonloppua sinulle myös Anja avec!

    VastaaPoista
  11. Susa, sinä sen hiffasit! Sen takia vaihdan ne tynyliinat joka päivä, että tuntuu kuin olisi vaihdettu kokonaan puhtaat lakanat. Pieni, suloinen itsepetos!

    Olen oikein Paheiden Kuningatar, mutta pitää edes yrittää olla esimerkkinä - joskus. Olen nautinnonhaluinen härkä ja se tie voi olla turmion tie;-) Ja nyt olen melkein yhtä boheemi kuin hippiaikoina...onkohon tämä joku joutsenlaulu...Kuvittele, mieheni halusi oman komeron;-)Hänellä on jopa T-paidat millilleen viikattuna!

    Mukavaa viikonloppua, Susa!

    VastaaPoista
  12. Aksel Sandemose, syntynyt 1899,
    ei ole koskaan eläessään pessyt yhtään lakanaa, vaan palkannut NAISEN sen tekemään.. Kuten kaikki hienompi porukka siihen aikaan.

    VastaaPoista
  13. Puhtaat lakanat on ihana juttu, olen juuri matkalla sellaisiin!

    Laatuaika-termia kaytetaan myos hepreassa. Kansainvalinen (arsyttava) sana!

    VastaaPoista
  14. Hauska kertomus, sinulle tapahtuu!

    Olen miettinyt miksi lasisia lampunkupuja yleensä on kun ne menevät aina jossain vaiheessa rikki, muutosa viimeistään, kuten meillä äskettäin. Mutta lasi on kaunis ja aito materiaali, ei siitä pääse mihinkään..

    Laadukasta yhteiseloa teille viikonloppuunne!

    VastaaPoista
  15. Hannele, sen nyt saattoi arvata;-)

    Kunpa saisin käsiini suomenkielisen elämänkerran Sandemosesta. Onkohan semmoista edes tehty....

    Anu, hyvin maistuivat unet puhtaissa lakanoissa ja varmaan sulle kanssa!

    Niinpä, laatuaika sana pitää sisällään jo käsitten kiireen olemassaolosta.

    Soolis, taisin sen verran huonosti ilmaista itseäni tuossa nopeasti kirjoitetussa pätkässä, ettei käynyt ilmi, että myös Merin tänne jättämä lamppu on pankkiirilamppu, mutta siitä puuttuu se, mistä pidin omassani eniten: Semmoinen roikkuva vanhanaikainen naru, josta nykäiste se sammutettin ja sytytettiin.

    Kiitos!, ja mukavaa viíkonloppua myös sinulle. Käyn tänään blogikirroksen, mutta en tuota mitään uutta, koska: Reima ja Victoria;-)

    VastaaPoista
  16. Ihanaa viikonloppua teille! Minä nautin eilen laatuajasta kotona ihan yksin ja tänään mulla oli kolme reipasta nuorta tyttöä siivous apuna ( keräävät rahaa Ranskan tese-matkaan) Joten puhtaisiin lakanoihin meilläkin.

    VastaaPoista
  17. Anne, täydellisen epistä, siis tuo sun siivousapu! Sinä olet 39 vee! Minun elämäni on täynnä hukkaanheitettyjä tunteja, jotka koostuvat ison talon siivoamisesta.

    Mukavaa viikonloppua sinne Siniseen Kotiin!

    (Laitan meiliin vielä yhden asian ti varalle.)

    VastaaPoista
  18. Mutta nyt mulla oli virtaa vaihtaa vähän järjestystä ja siivota kirjahylly ;) Normaalisti kun saan perussivouksen tehtyä en viitsi enää mitään..

    VastaaPoista
  19. Anne, tuo selittääkin sen, miksi minulla on aina kaikki tylsän samanlaista.

    VastaaPoista
  20. :D Pöh, sulla vaihtuu aina tekstiilit ja esim. kynttilät vuodenajan mukaan ja aina on joku kiva sisustusjuttu kun tulen. Mulla siirtyi kyllä tänään huonekalujakin kun kerrankin oli apuvoimaa. Et sinäkään yksin saa ihan kaikkea muutettua ja harvoin saa nuo äijät mistään innostumaan.

    VastaaPoista
  21. Anne, tarkoitinkin huonekaluja. Meidän olkkari on ollut ihan sama jo 20 vuotta...Ne kaksi jättinojatuolia, ne ruotsalaistyyliset olisivat muuttaneet kaiken. Ja makkrissa ei ole muuttunut kuin yksi tapetti ja matot.

    VastaaPoista
  22. Mulla on tuon virta-asian kanssa samoin....riittää kyllä ja mieluusti tartutankin. Äitini on 73 ja samanlainen. Sanoo itseään adhd-tapaukseksi.

    VastaaPoista
  23. Piilomaja, äitini 82 vee, perusti vähän aikaa sitten uuden puutarhan, katsoo kaikki tv-ohjelmat lukee kaikki lehdet, kävelee 5-10 km päivässä, ravaa risteilyillä siskojensa kanssa etc.

    Olen huomannut virtasi. Jos joskus valitaan blogimaailman Virtakuningatar äänestän sinua! Peikkokukkulan Mia saa toisen ääneni.

    VastaaPoista
  24. Jos olet nyt 'kuvuton' niin Myllyrannassa on myynnissä samanlaisia lamppuja joten eiku sinne vaan sinkkuelämää siskon kanssa :-)

    VastaaPoista
  25. Nette, mistä kuski;-)

    Oikeesti: Merin pankkirilamppu toimii ihan hyvin. Siinä ei oel vian sitä hienoa narua...Seuraava hankinta on ne jalkalamput ja varmaan pitää lähteä sitten sinne IKEAan, koska Myllyranta ei niitä nyt toimita.

    VastaaPoista